Kijkend naar het speelveld en concurrenten, is er eigenlijk nog geen oplossing die echt omarmd wordt door de markt, niet in Nederland, maar ook niet in het buitenland. Wel zien we dat het concurrentieveld breder wordt. Er zijn veel tech-initiatieven van startups, maar ook van grotere partijen zoals Google en Amazon, die goed aansluiten bij wat klanten willen op gebruiksgemak.
Startups hebben de juiste technologie met mooie elementen als arrangerende content, monitoren van voortgang en digitaal aftoetsen. Maar bij hen ontbreekt de kwalitatief hoogwaardige content en vaak is het niet meer dan een add-on voor de studenten en docenten. Aan de traditionele kant is er juist wel sterke content, maar kan de slag naar gebruik ervan (nog) niet worden gemaakt door achterblijvend gebruiksgemak van de digitale platformen.
De uitdaging
De oplossingen die we hadden bedacht werkten niet, werden niet gebruikt. Daar zat voor ons dan ook de grote vraag. Riverwise heeft geholpen door de markt en vooral de klantbehoefte écht in kaart te brengen en van daaruit een MVP te lanceren. Interviews met alle stakeholders en marktonderzoek op een hele pragmatische manier onder studenten en docenten.
Niet generalistisch, maar door echt te pinpointen op het uitzoeken van de behoeftes en het in kaart brengen van het leerproces in de praktijk. Waar zit nu de belofte en het bewijs dat we moeten leveren om die vraag van docenten en studenten goed in te vullen?
Kerninzichten
We zijn begonnen bij de student. Als we studenten niet weten te overtuigen, eindigen we weer met een oplossing die niet goed genoeg werkt. Studenten zijn op zoek naar efficiëntie. Het boek wordt er vooral bij gepakt als een uitlegvideo op Youtube, een samenvatting op Stuvia of een PowerPoint van de docent niet volstaat. Wat we ook hebben geleerd is dat één ding écht belangrijk is; studenten leren precies wat de docent zegt dat nodig is om het vak te halen. Daarmee werd het voor ons nog belangrijker dat de oplossing niet alleen werd omarmd door de student, maar ook door de docent.
Flipping the classroom is bij docenten een grote behoefte. Zij zijn op zoek zijn naar middelen om de student meer te activeren, zodat in de les alleen verdiept hoeft te worden op onderdelen die studenten nog niet onder de knie hebben. Zo kunnen zij de waardevolle contactmomenten effectiever besteden. Zolang studenten alleen maar op basis van samenvattingen leren, kan dat niet.
En ook een hogeschool wil niet dat tentamens alleen op die manier gehaald kunnen worden. Zij laten een sterke ambitie zien om te flexibiliseren, om zich te kunnen onderscheiden en passend onderwijs per individu te kunnen bieden: op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Waarbij de docent veel meer een coachende rol in het leerproces aanneemt.
Die wens tot flexibilisering van het hoger onderwijs ligt er dus, maar het lukt niet om die omslag te maken doordat docenten drempels zien. Enerzijds door de gewenning aan de oude manier van lesgeven, maar ook doordat docenten het idee hebben door flexibilisering de grip kwijt te raken. Zij worden afgerekend op studieresultaten van studenten.
Door het niet meer klassikaal bespreken van alle lesstof, zien zij studieresultaten kelderen. Omdat ze niet kunnen zien welke stof wel of niet begrepen wordt door studenten, is alles klassikaal lesgeven de enige methode. Wat zij echt willen is inzicht in waar de student moeite mee heeft, aantrekkelijker studiemateriaal én de mogelijkheid om de les op maat samen te stellen. Dat zijn voor docenten middelen die helpen om de studenten te activeren en zelf gerichter en leuker les te kunnen geven.
Daarnaast is het essentieel dat verschillende partijen in het veld samen optrekken. Scholen beheren de roosters en indelen van het lesprogramma, softwareontwikkelaars faciliteren digitaal leren en uitgevers bieden de content voor de lessen. Om een verandering te bewerkstelligen of te kunnen versnellen, moeten al deze partijen samen optrekken, en dat was tot op heden nog onvoldoende gelukt.
Corona als katalysator
In de afgelopen maand heeft Noordhoff een alternatieve oplossing geïntroduceerd: Studiemeister. Een digitaal platform gebaseerd op hoogwaardige didactiek. Een online platform waarin we studenten de kortste en beste route naar studieresultaat bieden. En waarbij docenten inzicht in leren en ontwikkelen krijgen, zodat ze meer tijd te kunnen besteden aan de echte verdieping door meer waardevolle contactmomenten met studenten te creëren. Een digital classroom die het leerproces maximaal faciliteert.